torsdag 9 april 2020

Hjärtsmart av Katarina Steding-Ehrenborg

Hjärtsmart : orka mer och lev längre (inbunden)

Vad händer i kroppen och hjärtat vid rörelse och inaktivitet? Hur påverkas vi av vad vi stoppar i oss? Hur är det med kaffe och choklad? Alkohol? Salt?

Vilken intressant bok! Och till en början när det handlar om rörelse och inaktivitet blir jag fångad av hur våra kärl och vårt hjärta reagerar. Kul med detaljerad information om dessa inre system.

Men efter hand höjer jag allt mer på ögonbrynen och reagerar allt mer på vad det är jag läser. Tillslut måste jag dubbelkolla när boken är skriven. Hur många år på nacken har den egentligen? 

Det är få gånger jag blir så kluven av att läsa en bok som när jag läser den här. Allt i boken som står om vad som händer i vårt inre är intressant men när Steding-Ehrenborg går loss på fetter och kolesterol blir jag direkt upprörd. Hur kan en bok utgiven 2019 vara så rykande inaktuell? Här hänvisas till forskning men det är ingen tvekan om att det är totalt onyanserat. Jag är visserligen lekman men har läst så mycket om detta och tycker det är djupt beklagligt att vad man kommit fram till de senaste 10 åren vad gäller fett och kolesterol inte finns med här. 

Det roliga är att när ämnet salt tas upp så hänvisas till vad som är rimligt utifrån hur tillgängligt det har varit för människan under vår historia. Inte speciellt, och därför bör vi inte äta så mycket salt. Men samma resonemang kan vi visst inte utgå ifrån när vi pratar om fetter. Det mättade fetter har varit det mest tillgängliga men utan vidare förklaring avvisas det som dåligt, punkt slut. För övrigt verkar de senaste rönen vara att salt inte nödvändigtvis är problemet för hjärta och kärls utan vad det är vi äter som ofta är saltat. Men detta verkar inte heller något som Steding-Ehrenborg har noterat.

Inställningen till mediciner känns inte heller den som något jag vill skriva under på. Trots kritiken känner jag ändå att det kan vara värt att läsa boken eftersom den i det stora hela informerar om viktiga saker och därmed gör gott.

Jag är som sagt kluven till om boken är att rekommendera eller inte. Givetvis infinner sig tanken om källkritik. Ju mer du vet (eller tror dig veta), ju mer du utbildar dig desto mer kritisk kan du vara. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar