tisdag 21 april 2020

12 livsregler av Jordan B Peterson

12 livsregler : ett motgift mot kaos (häftad)

Jag har haft lite koll på vem Jordan Peterson är. David Eberhardt har hänvisat till honom i någon av sina böcker och jag fått för mig att Peterson anses vara väldigt provokativ. Extra intressant då att läsa något han har skrivit samtidigt som ämnet kändes påfallande intressant i min ständiga strävan att utveckla mig själv.

Boken är föga förvånande indelad i 12 olika kapitel med de olika livsreglerna:

1. Stå rak i ryggen och skjut bak axlarna.
2. Behandla dig själv som en person du är ansvarig för att hjälpa.
3. Bli god vän med människor som vill ditt bästa.
4. Jämför dig själv med den du var igår, inte med hur någon annan är idag.
5. Låt inte dina barn göra något som får dig att tycka illa om dem.
6. Sopa rent framför egen dörr innan du kritiserar andra.
7. Ägna dig åt det som är meningsfullt, inte åt det som är egennyttigt.
8. Tala sanning - eller låt åtminstone bli att ljuga.
9. Förutsätt att den du lyssnar på kanske vet något som du själv inte vet.
10. Uttryck dig med precision.
11. Stör inte barn som åker skateboard.
12. När du möter en katt på gatan, klappa den.

Provocerande läsning? Nej, jag tycker inte det men förklaringen är givetvis att jag i så mycket håller med angående barnuppfostran, könsroller med mera. Däremot tror jag att en hel del människor skulle tycka att detta är just provocerande. I alla fall sett till hur folk agerar i dessa frågor.

Hur som helst är boken mycket tänkvärd och den får mig att både fundera över hur jag själv agerar och hur andra runt omkring mig agerar. Roligt och intressant med alla jämförelser och tolkningar av allt ifrån Bibeln till Disneyfilmer.

Utveckling är målet och den här boken bidrar tveklöst till det.

Mycket läsvärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar