fredag 21 juni 2019

Mia Törnbloms samlade tankar om självkänsla


"Självkänsla är alltså medvetenhet om den egna personlighetens värde. Självförtroende är en stark tilltro till den egna förmågan att prestera."

För att må bra behöver vi stärka vår självkänsla. Mia Törnblom går i den här boken grundligt igenom hur vi bör agera i de mängder med situationer som vi utsätts för i vår vardag. Vi har ett aktivt val i allt vi gör. Vi har förmågan att styra våra liv och beteenden till det bästa om vi bara har förståelsen för varför vi själva och andra agerar som vi gör. Grunden för att lyckas är hur det egna självpratet låter tillsammans med förväntningar och en mängd andra saker.

Mia menar att självförtroende absolut inte är fel men att det är självkänslan som är fundamentet i att må bra. Den ger en grund och trygghet oberoende av vad andra tycker och tänker om en.

Boken innehåller förutom Mias funderingar även "frågor och svar" mellan henne och människor hon har hjälpt.

Jag tyckte att boken var både intressant och bra. Avsnitten med "frågor och svar" kändes överflödiga och var sådant jag efter ett tag valde att hoppa över. Dessa exemplen var absolut inte fel men förstärkte mest det Mia redan hade gått igenom och gav inte mig så mycket mer.

Boken fick verkligen kugghjulen att rotera en hel del. Hur är min självkänsla och mitt självförtroende och hur har det ändrats över tid?

Hur ser det ut men människor i min närhet?

Jag känner verkligen att förståelsen för både mig själv och andra har ökat efter att ha läst den här boken. Ett välkommet inslag i min målsättning att utvecklas ytterligare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar