fredag 4 januari 2019

Träningsupplägg för 2019

Utgångspunkten är alltid träning, eller om jag ska kalla det rörelse, varje dag. Ibland kommer det att bli två pass eller till och med tre och de dagar det blir så är det bara att njuta över att livet tillåter det. De dagar under året som det inte blir någon träning dyker även de upp och då får det bli så. Det går inte att slå knut på sig själv och familjen i absurdum. Träningen får inte bli ett ok och bekymmer.

Min planering är alltid väldigt översiktlig. Jag tror inte på att den ska vara för detaljerad eftersom det är så många förutsättningar som ändras hela tiden.

Vädret kanske gynnar en löptur mer än en cykeltur. Vissa delar av kroppen kanske känns extra slitna och då kan det vara lämpligare med en annan aktivitet än den jag tänkt från början. Familjeplaneringen kanske öppnar eller stänger träningsmöjligheter och så vidare....

Löpning
Jag kommer att löpa avsevärt mindre för att ge utrymme för framförallt cykling och simning. Därför tänker jag mig att löpturerna ska innehålla mer tempo än tidigare och det kommer förmodligen innebära mer fartlek. Jag måste också börja tugga asfalt, ett underlag jag inte är van vid och därmed inte tränad för just nu.

Cykling
Jag har en gratis månad på ett gym att utnyttja och tänker att det kan generera några spinningpass. Annars är tanken att cykelpendla till jobbet så mycket som möjligt och få till ett och annat längre pass. Jag kommer dock att vara väldigt kräsen och inte cykla i alla väder som jag gjorde inför Vätternrundan. Nu handlar det ju "bara" om cykla 180 km på ett Ironman och jag känner att jag är tillräckligt grundtränad för att lösa det rent muskulärt. I mitt fall handlar det mer om att vänja rumpa, nacke med mera.

Simning
En gång i veckan i bassäng och till sommaren tänker jag gå över till att köra swimrun. Tänker att det blir lättare för mig att motivera simningen om jag vet att jag får springa också. Tror rent av att det kommer att bli riktigt kul. Framförallt om alternativet är att bara traska upp till sjön för att bara simma.

Styrketräning
Två gånger i veckan med fokus på bålen. Tåhävningar varje dag och efter varje löpning ska jag alltid göra utfallssteg, ankgång eller grodhopp.

Stretching/Yoga
Jag har i flera år nu försökt stretcha en gång i veckan. Oftast i samband med mina pojkars badmintonträning. Jag brukar hålla på i 30-40 minuter och det har känts som ett bra upplägg. Nu ser det ut som att det kanske kan bli lite yoga framöver och det är något som jag har varit nyfiken på länge. Ska bli intressant att se hur det kommer att kännas.

Rullskidåkning/Längdskidåkning
Min bror och jag ska åka Vasaloppet och därför kommer jag att prioritera rull- och längdskidåkandet de första månaderna. Det blir inget Skidome. Aldrig mer! Så vädret får bestämma men just nu ser det ut som att det mest kommer att bli asfaltsrull. Tur att jag har Historiepodden!

Övrigt
Jag är väldigt nyfiken på inlines och planerar att införskaffa mig ett par sådana. Tilltalas av att variera träningen med ytterligare en aktivitet och som dessutom har ett annat rörelsemönster än mina andra träningsformer. Dessutom känns de enklare att hantera än rullskidorna där jag onödigt ofta hamnar med hjärtat i halsgropen på grund av underlag och övriga trafikanter. Kajaken blir det som vanligt väldigt lite av eftersom jag inte har den hemma. Däremot blir det fullt ös de gånger jag får tillfälle.

Det här är min översiktliga plan. Den finns i huvudet hela tiden med ett stort inslag av flexibilitet. En flexibilitet som förmodligen är grunden och kärnan i att jag vill och orkar, att jag gläds åt min rörelse och hittills har hållit mig skadefri i så många år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar