måndag 25 juni 2018

Compassioneffekten av Christina Andersson


En bok om att möta sig själv och omvärlden med värme, vänlighet, omsorg och förståelse istället för självkritik och krav på prestation.

Det handlar som allting annat om medvetenhet och träning. Medvetenheten om att det finns tre olika lägen vi kan befinna oss i:

1. Hotsystemet.
2. Utforskandesystemet.
3. Trygghetssystemet.

Att vi agerar och mår olika beroende på i vilket av de här lägena vi befinner oss i. Att de samspelar och framförallt hur vi kan göra för att ta oss ur de olika systemen eftersom det kan få oss att må dåligt.

Kravbilden man har på sig själv och sin omgivning är en stor nyckel till hur man mår men även hur man hanterar situationer som inte blir som man vill. Det jag framförallt tar till mig av den här boken är just att försöka bemöta oönskade situationer med värmen och förståelse. Acceptera att saker blir fel. Att folk inte gör det av ren och skär ondska utan att det oftast finns en orsak som man egentligen ganska lätt kan begripa om man bara ger sig själv möjligheten att göra just det.

Att detta lika mycket gäller en själv. Det är inte så farligt när det blir fel. Världen går inte under. Och när saker och ting inte känns bra går det att förhållandevis snabbt ta sig ur det.

Meditation - för min del löpning. Värme - se på sig själv och omvärlden med kärlek. Generositet - att man mår väldigt bra själv av att ge utan tanke på egenintresse. Att hjälpa och berömma andra.

Jag tänker att det är djupt tillfredsställande att se sig själv i en framtid utan irritation och aggression. Utan negativa tankar om sig själv och andra.

När jag ser till min egen utveckling känns det som att jag faktiskt är på väg men inser att jag har mycket kvar. Jag skriver mycket om personlig utveckling och mål. Här är ett riktigt härligt mål att närma sig och kanske en dag uppnå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar