lördag 1 juni 2024

Ska vi GÅ ut?

Du som inte har hund. Skaffa en.

I vår familj ger han kanske inte så mycket utifrån ett fysiskt hälsoperspektiv eftersom vi är aktiva så att det räcker ändå men på det mentala planet är han en enorm tillgång. Så mycket kärlek och roligheter. Varje dag.

Hur är det möjligt att en liten hund kan bidra med så mycket? Alla dessa egenheter som hans lilla personlighet har. Nycker och beslut som roar och värmer. Varje dag.

Han tycker om att springa men ändå inte. Det betyder att han som regel inte vill ut på morgonen. Morgontrött och osugen gömmer han sig och försöker göra sig otillgänglig. Väl ute skuttar han omkring med sann löparglädje.

De senaste sex veckorna har jag på grund av min axeloperation inte kunnat springa. Det har fått bli morgonpromenader istället med inslag av utfallssteg. I princip omedelbart var vår morgontrötte hund pigg som en lärka. Istället för att ligga som en kanelbulle eller leka kurragömma har han stått upp med en synnerligen tydlig "skaviutochgåblick"

Nu är axellåset sedan ett par dagar ett minne blott. Jag får fortfarande inte springa eftersom axeln behöver vara relativt stilla ett tag till men jag får trycka på lite i backarna och jag får lufsa lite lätt vilket genererar puls och svett.

På med träningskläderna igen, ta med vovven och så ut. 

Men vart tog han vägen. Under soffan. Högst ovillig att hänga med ut.

Jag vet inte om det är synen eller lukten av träningskläderna som får honom att reagera. Kanske både och men att det är klädbytet som är problemet råder det inget tvivel om. 

Han är verkligen störtskön och en uppgradering i livskvalité. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar