söndag 16 april 2023

Riktigt bra förberedelser inför Norgelöpningen

Inför alla tidigare ultralopp och äventyr har jag alltid försökt förbereda mig på bästa sätt. "Bästa sätt" har utgått ifrån mängder med olika saker såsom kunskaper just då, lust, möjligheter och andra förutsättningar som påverkat som jobb och livspussel.

Inför årets Norgelöpning är jag riktigt, riktigt nöjd med förberedelserna hittills. Det kanske är de bästa förberedelserna jag någonsin haft.

Mängden löpning har legat på en bra nivå med en tydlig periodisering med vissa veckor som varit kortare och andra längre. Som mest 25 km vid ett tillfälle och det behöver inte vara mer än så men jag kommer nog ändå försöka få till någon löpning på 30 km eller mer. Inte så viktigt egentligen men skönt att ha med sig mentalt.

Jag har fått till en hel del backträning/höjdmeter samt benstyrka vilket i sig inte är nytt jämfört med tidigare men alltid skönt att ha med sig. 

Det nya är istället att jag tack vare mitt nya jobb har ett annat pendlingsavstånd och sträcka än tidigare och därför har fått bra mycket mer asfalt men även mer löpning med packning än tidigare. Ryggan som alltid har innehållit minst en dator har vägt en del vilket jag framförallt reflekterat över de gånger jag kunnat springa utan rygga.

Annan träning har det inte blivit så mycket av. Lite cykling har det blivit men den allmänna styrketräning har lyst med sin frånvaro vilket jag kommer förklara orsaken till i ett annat inlägg.

Med en månad kvar kommer jag de närmsta två veckorna trycka på en hel del med löpning, höjdmeter och benstyrka för att därefter varva ner rejält genom att framförallt cykla istället för att springa och reducera benstyrkan en hel del. 

Ser verkligen fram emot att få komma iväg. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar