fredag 5 maj 2023

Skor vid Äventyrslöpning

Att springa i snitt omkring 50 km per dag i sex dagar kräver ett och annat. En av alla bitar som måste fungera är vilka skor jag har på fötterna. 

Eftersom jag springer med rygga kan jag bara ha med mig ett par skor. Utrymmesbrist och målsättningen att bära så lite som möjligt gör det otänkbart att ha med några andra skor än de jag har på fötterna under själva löpningen. 

Dessa skor måste därmed utifrån flera olika aspekter vara väldigt omsorgsfullt utvalda. 

Bekvämlighet. Oavsett skor kommer fötterna alltid bli ömma under den här typen av löpning. Därför är bekvämligheten det viktigaste av allt. Ingenting får klämma varken framför tårna, ovanför eller från sidan och därför är utrymmet vid tåboxen oerhört viktig. Fötterna har en tendens att svälla när man springer långt. Dessutom kan sulan spela roll på ett sätt man normalt kanske inte tänker på. Vissa sulor har en tendens att bli varmare än andra och de är givetvis svartlistade. Samtidigt får skorna inte vara hur stora som helst. Löpkänslan är viktig och det går inte att klampa fram i ett par båtar bara för fotbekvämlighetens skull. En jobbig avvägning....

Yttersulan. Mina löpningar innefattar alla typer av underlag. Asfalt, skogs- och grusvägar samt stig. Trailskor är med sina dubbar och grepp väldigt bra när man vill springa i skogen men i det här fallet när jag varken springer fort eller aggressivt är det inte speciellt viktigt med bra grepp. Desto viktigare att det känns bra på de hårdare underlagen och därför försvinner "rena" trailskor från min ekvation eftersom de riskerar att bli väl hårda på asfalt.

Dämpning och variation. Löpkänslan måste kännas mjuk och bra vilket innebär att dämpningen skorna har eller inte har är betydelsefull. Detta gör att de flesta asfaltsskor hamnar högre på listan under den här typen av löpningar. I vardagen varierar jag skor och dropp mycket för att få en varierad belastning på hälsenor, knän, muskler och allt annat som kan tänkas påverkas av löpningen. Och för att få till detta med endast ett par skor har jag med viss stolthet "uppfunnit" (jag är ju ändå son till min far MacGyver:) detta extratillbehör som jag har med mig och använder vid behov. En väldigt kreativ och komplicerad skapelse som krävde både sax och gamla sulor....

När jag sprang till Karlsborg och Ängelholm sprang jag med två olika Icebug skor men som i princip var identiska. Trailskor som mer eller mindre är som asfaltsskor vad gäller dämpning men som har dubbar också. Dessa har jag sprungit sönder och därför har jag haft två andra alternativ att välja mellan.

Ett par Altra - trailskor med dubbar och noll dropp. De är oerhört sköna och med mina inlägg ovan skulle de kunna fungera riktigt bra. Nackdelen är att utrymmet i tåboxen blir lite mindre med inläggen och därför en viss tvekan ifall de är rätt skor att ha med.



Ett par Nike - asfaltskor som är sköna men som sitter tightare. Visserligen är de mjuka framtill (som att ha en strumpa på sig) men kontakten mellan skor och främre delen av foten är ändå tydlig och därmed skapas ett tryck som skulle kunna bli negativt.

Tyvärr köpte jag igår ett par Icebug som är identiska med de Icebug jag använt vid de tidigare två löpningarna. Istället för två alternativ har jag nu tre. Jag vet att de fungerar men med 10 dagar kvar känns det lite riskabelt med nya skor. Jag hinner springa in dem men fråga är om de inte upplevs som lite klumpigare än Altra- och Nikeskorna.



Hur viktigt är då vikten?

Njae... Det skiljer ju inte många gram men givetvis vägs det in i mitt slutliga beslut. Det finns trots allt en mental aspekt i detta. Jag vill ju inte hamna i det mentala mörkret efter ett par dagars löpning och klandra mig själv för att ha valt ett par blytunga skor. 

Har du läst ända hit får du trevliga nördpoäng och får ta del av ytterligare en liten detalj. Varje gång jag tar paus åker skorna av och när jag avverkat en sträcka/dag går jag givetvis barfota resten av dagen. Eventuellt kan det bli skor på med då tar jag alltid ut sulorna för att få ännu mer plats.

Vilka skor blir det då? Jag misstänker att beslutet tas först samma dag som jag ger mig iväg. Dock har jag en liten livlina eftersom jag sover hemma efter första dagens löpning. Då finns möjligheten att byta ifall det skulle kännas nödvändigt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar