torsdag 6 augusti 2020

En god hälsa kräver regler

 Välmående - Semester och ledighet! Frihet! Kravlöshet! Tid! Bekvämlighet! God mat och dryck! Lyx!

Något vi alla längtar efter och uppskattar och det låter verkligen inte dumt men i praktiken riskerar allt ovan att bli kontraproduktivt om man blir som ett övergivet skepp utan riktning.

Vi är gjorda för att överleva och därför har vi en rad mekanismer som i alla tider har hjälpt oss med detta men som nu istället kan leda oss till fullständig ohälsa.

Visst är det gott att ta det lugnt och slappa ett tag. Att inte ha några tider att passa och njuta av det vi upplever är gott. Men risken är stor att det blir för mycket av det goda när tidens boja inte vägleder oss. 

- Den där serien som aldrig tar slut - Bara ett avsnitt till....
- Alkoholen, sockret, skärmtiden, skräpmaten, "hängmattan". Ju mer desto svårare att bryta mönstret.

Semesterlunken kan lätt leda till en felaktig riktning och omställningen till vardagen kanske inte blir självklar då man kan ta med sig samma tänk in i den. 

Vi behöver tider och regler att förhålla oss till och min uppfattning är att vi är förhållandevis duktiga på att hålla oss till tider och regler som andra har satt upp. Till exempel en arbetsgivare. Men att vi är tämligen dåliga på att sätta upp och hålla oss till ett eget ramverk. 

Ska jag träna eller inte? Finns det bestämda dagar? Vad tillåter jag mig själv att äta och inte. Njuter jag av onyttigheter vid specifika tillfällen eller så fort tillfälle ges. Misshandlas sömnen eftersom givna rutiner inte finns och för att skärmtiden är viktigare än jag själv?

Ingen mår bra av otydlighet. Vi vill och behöver veta vad som gäller eftersom vi annars ständigt måste ta ställning till något som kanske känns som ett obekvämt beslut. Och då är risken stor att vi väljer den enkla och bekväma vägen eftersom vi kanske inte är mentalt förberedda. Kanske trött, arg eller ledsen. Ingen bra sinnesstämning för att orka göra goda beslut.

Allt skräp som mer eller mindre varje dag finns i personalrummet. Om min regel är att jag ALDRIG får ta blir det lättare att motstå än om jag ska tvingas ta ett beslut från gång till gång. 

Specifika träningsdagar/tillfällen ger även de lyxen att inte känna efter och göra ett val. Om tisdagen är en träningsdag så är den och då får ingen trötthet eller dåligt väder hindra mig. 

Dessa regler hjälper och underlättar eftersom vi ständigt motarbetas av oss själva. Vi är i grunden bekväma och vill inte göra det jobbiga. Vår urhjärnan vill spara energi, vill äta upp sig eftersom den fortfarande tror att vi lever för 100 000 år sedan då vår omgivning såg helt annorlunda ut. 

Det kostar att ligga på topp. Att strukturera upp sitt liv med ramar och regler för vad jag får och inte får göra är väldigt viktigt och en fin hjälp för att må bra. 

Hälsa kommer inte av sig självt. Framförallt inte idag när så mycket rycker och sliter i oss åt fel håll. Vi har alla möjligheter att ge vika för våra impulser som en gång i tiden var livsviktiga men som idag är det motsatta.

En förutsättning för en god hälsa - Ett eget regelverk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar