söndag 23 augusti 2020

Blodsockerkoll


För ett par månader sedan köpte jag mig en blodsockermätare och har därefter lekt och experimenterat lite. Efter ett tag bestämde jag mig för att lägga upp mitt matintag på tre olika sätt under tre veckor för att se ifall det skulle generera någon skillnad. 

Utgångsläge:

Kost
I grunden äter jag en lågkolhydratkost. I perioder kan det variera lite i fråga om hur mycket mejerier jag äter och hur mycket jag "slarvar". Oftast innebär slarvet mörk choklad i olika mängder och/eller knäckebröd (Finn crisp).

Träning
Varje dag, ibland flera gånger per dag. 

Fasta
I princip aldrig frukost och en 24 timmarsfasta per vecka. 

Blodsockermätningen
Jag mätte blodsockret cirka tre gånger per dag. Morgon, innan lunch och före sänggående. 

Mitt lilla treveckorsexperiment såg ut på följande sätt:

Vecka 1 - En slarvigare vecka där bland annat mejeri, choklad och knäckebröd var tillåtet.
Veckans blodsockervärden i snitt:
Morgonvärde: 5,3 mmol
Totalt snittvärde: 5,16 mmol

Vecka 2 - Inget slarv, däremot med mejeri. 
Veckans blodsockervärden i snitt:
Morgonvärde: 4,8 mmol
Snittvärde: 4,7 mmol

Vecka 3 - Striktare kosthållning med minimalt med kolhydrater och inga mejerier.
Veckans blodsockervärden i snitt:
Morgonvärde: 4,8 mmol
Snittvärde: 4,8 mmol

Slutsats
Först och främst vet jag inte riktigt hur tillförlitlig den där mätaren är. Jag har ibland tagit olika blodprov vid samma tillfälle och lyckats få olika resultat. Det är vad det är med den saken och kanske en påminnelse om att just det här experimentet är allt annat än vetenskapligt. Mitt blodsocker var väldigt jämt och rörde sig inte speciellt mycket oavsett när på dygnet jag mätte vilket känns bra. Att blodsockret gick ner när jag åt bättre vecka 2 var ingen överraskning men däremot blev jag lite förvånad över att det inte var någon skillnad mellan vecka 2 och 3. Trodde att det skulle gå ner ytterligare...

Jag vet att det tar lång tid att generellt komma ner på en ännu lägre blodsockernivå. Efter de här veckorna har jag varit fortsatt duktig med vad jag har stoppat i mig och det jag sett när jag sporadiskt har mätt blodsockret är att det är ytterligare lägre än tidigare. Är motiverad till att hålla den här striktare kosthållningen under hösten och ska bli spännande att se hur det kommer att se ut om ytterligare någon månad.

Motivation
Jag har alltid sagt att siffror motiverar och det stämmer även idet här fallet för mig. Jag vill gärna ner i blodsocker och eftersom jag kontinuerligt med mätaren kan se var jag ligger motiverar det mig att vara duktig med matintaget. En oväntad positiv effekt var också att jag normalt sätt på kvällarna kan äta lite utan någon egentlig anledning. Det behöver inte vara att jag stoppar i mig något dåligt men vanan finns där ändå. Detta har mätningen hjälpt mig med att ändra på eftersom man inte ska mäta för tätt inpå matintag.

Jag ser ingen anledning att fortsätta mäta kontinuerligt just nu. Istället ser jag fram emot att göra det senare i höst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar