fredag 16 augusti 2019

Målsättningar och tankar dagen före Kalmar Ironman

Steg ett är taget.


Är på plats och registrerad. Har promenerat i Kalmar för att få en överblick och tagit del av den obligatoriska racebriefingen och banketten och kan tveklöst konstatera att det här är stort och att det är en helsikes massa att hålla reda på.


Det gäller att hålla tungan rätt i mun i förberedelserna och packa rätt saker i rätt påse. Framförhållning. Vad kan jag tänkas behöva eller vilja ha i exempelvis cykelpåsen? För att inte tala om regelverket under själva tävlingen. Det mesta logiskt men likväl mycket att ta in när man inte är van vid triathlon.

Simningen
Jag vet att det kommer att bli stökigt och jag vet att det inte är min starkaste gren. Min plan är att fullständigt kravlös. Simningen är skönt nog inte så lång i tid. Det gäller att hitta en trygghet och en rytm. Andas så ofta som stökigheten kräver.

Cyklingen
Så härligt det ska bli att inte cykla ensam. Jag kommer att ha med min magväska med gottgott i. För övrigt en av de stora fördelarna när jag utför de här längre tävlingarna. Lite barnkalaskänsla.


Planen är att ösa på ordentligt men att vara noga med att inte dra på mig någon mjölksyra. Hoppas kunna njuta av Ölandsbron och annan fin utsikt.

Löpningen
Det fina med triathlon är naturligtvis att den är så varierande. Ser fram emot att bocka av cyklingen och tillslut få ge mig ut på löpningen. En löpning där jag inte behöver fundera på något material. Det är bara mitt huvud och min kropp. Jag har väldigt hoppfulla tankar inför löpningen. Jag kan det här med att springa med trötta ben. Men hur trötta kommer de att vara efter löpningen? Hur fort kommer jag att orka springa?
Min tanke är att medvetet ta det väldigt lugnt direkt efter cyklingen och sakta öka farten. Jag vill springa om och känna mig starkare för varje person jag kommer att passera.
Lustigt det där med självförtroende. Jag har inga som helst tankar angående omkörningar när jag är på cykeln. Det blir vad det blir. Men under löpningen..... Där ska medtävlande passeras i massor och varje person ska ge mig ytterligare kraft och energi.

Målsättningar
Jag är amatör och planerar inte att göra fler triathlontävlingar. Därför har jag inte haft något intresse av att lägga energi och/eller pengar på alla 100 hjälpmedel och förbättringar som olika saker skulle kunna ge. Jag har ingen rymdraket till cykel och min hjälm är inte heller den av utomjordiskt snitt. Växlingarna kommer att ta tid mm. För övrigt är en av alla målsättningar att komma före en och annan utomjording i mål. Det skulle tveklöst kännas väldigt gött :)

Likväl har jag som vanligt klurat på olika målsättningar (viktigt att ha flera). Det är alltid extra svårt när man ger sig på något man aldrig gjort tidigare. Hur lång tid kan det ta? För att jag ska klara det utgår jag ifrån förutsatt att inget extraordinärt inträffar som en krasch eller akut skada.

Jag har någorlunda koll på hur fort jag cyklar och springer men tydligen ska det vara en platt och snabb cykling och därmed ökar förhoppningarna. 2017 på Tjörn gjorde jag halva distansen på 5 h och 23 minuter. Den gången fick jag punktering och har i efterhand räknat ut att jag tappade nästan 30 minuter på det. Tjörn är givetvis ett utgångsläge när jag har räknat  men det känns inte rimligt att tänka att tiden enbart ska dubbleras eftersom sträckan gör det.

Målsättning 1
Att klara det. Den här målsättningen utgår ifrån att något har krånglat. Men om kropp och material inte krånglar allt för mycket blir målsättningarna annorlunda.

Målsättning 2.
Under 11 timmar och 30 minuter. Utifrån farten jag brukar ha när jag cyklar, springer och simmar känns detta mål fullt rimligt.

Målsättning 3
Jag har naturligtvis kollat upp vad olika klubbkamrater i Solvikingarna tidigare har gjort på Kalmar och inte helt oväntat fastnat för min träningskompis Calles tid på 10:45:06. Calle är stark och jag tror och hoppas att vi är likvärdiga. Det vore härligt att smyga in under hans tid :)

Målsättning 4
Tjörn triathlon minus punktering = Under 5 timmar. 5+5 är 10. Hur realistiskt det är att jag ska kunna ta mig in på under 10 timmar vet jag verkligen inte. Men varför inte? Jag har förvånat mig själv förut. Jag gör det gärna imorgon med.

1 kommentar:

  1. Kör hårt men var samtidigt smart och gilla läget. Ska följa dig via nätet. Med vänlig hälsning, Ste

    SvaraRadera