lördag 27 juli 2019

Kvalitetstid deluxe

Det ska sättas familjerekord.

Toppen Visevnik i de slovenska alperna ligger på 2050 meter. Ryggorna är packade och alla är taggade. Barnen är från första början på gott humör och jag tänker att det bådar gott.


Vår vandring på cirka 6,5 kilometer beräknas ta ungefär fem timmar. Närmare 700 höjdmeter.

Vyerna är fantastiska. Luften likaså. Vi befinner oss här och nu och har alla ett gemensamt mål. Det finns inget annat som stör eller kräver vårt fokus.

Vi går och pratar. Oj, vad vi pratar. Vi berör allt mellan himmel och jord. Andra världskriget, hormoner, fysiologi. Samtalet får ta plats eftersom det inte finns mycket annat att göra. Gå och prata. Ingen disk, ingen tvätt eller andra måsten som gör mig till en sämre lyssnare.


Väl uppe ser vi oss omkring och njuter. Toppen besegrad men det finns fler. Många fler.

Lunchen äter vi några minuter ifrån toppen. Liggandes i gräset. Kravlöst. Tillsammans.

Vi gör mycket tillsammans. Delar aktiviteter och upplevelser men den här vandringen var något alldeles extra.

Familjetid när den är som bäst. Total närvaro i en underbar miljö. Kanske att jag uppskattade det extra mycket eftersom det så ofta är jag själv som upplever naturen när jag är ute och springer. Jag tänker på alla de gånger jag inte klarar av att förklara och beskriva vad jag upplevt. Och det hjälper inte att ha kamera med sig.

Det här var tveklöst familjetid av högsta kvalité.

Mera....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar