torsdag 25 januari 2018

Mobilen och elefanten i klassrummet

Drevet går.

Med jämna mellanrum vill politiker, lärare, föräldrar och journalister förbjuda mobilen i skolan. Det går att tycka en hel del om det där. Förbud kontra undervisningen att hantera de tekniska redskap vi har till vårt förfogande.

Diskussionen är viktig och jag håller verkligen med om att något måste göras. Ska den förbjudas eller inte?

Det som är väldigt intressant eller till och med underligt i sammanhanget är att jag varken har sett eller hört ett ord om elefanten eller till och med draken i rummet.



Datorn (eller Ipaden)!

Som det spelas på både under lektioner och på raster. Som i den moderna skolan måste användas enligt läroplaner och Skolverkets nya idéer om en ökad digitalisering.

Hur är det möjligt att den inte finns med i diskussionen?

Jag tycker att det är fullständigt obegripligt.

Förbjud mobilen men hur hanterar vi det faktum att datorn är ett arbetsredskap som ska användas men som eleverna inte är i närheten av att kunna hantera på ett vettigt sätt?

Jag, läraren eller kanske polisen har ingen möjlighet att kontrollera den här frågan eftersom problematiken bara är en flik bort. Jobbar eleven eller inte? Jodå det kan jag både ana mig till och se i resultaten men inget jag säger gör någon skillnad i elevernas beteende. Flykten från skolarbetet är ju så nära och lättillgänglig.

Vad spelar det för roll var mobilen är när eleverna fingrar på en dator som äger precis samma problematik?

Är frågan för svår att ta itu med att ingen vill eller orkar?

Kanske dags att ta tag i hela problematiken istället för att samla billiga politiska poänger med ett mobilförbud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar