onsdag 20 september 2017

Planering och timing för att må bättre

Kan det vara så att två dagar i sitt innehåll kan vara i princip identiska men att de ändå upplevs totalt olika beroende på när man väljer att göra de olika sakerna?

För min del är det tveklöst så. Jag ska ge några exempel.

Kliver upp ur sängen och tar mig lite morgongroggy till kaffebryggaren. Motoriken är sådär och risken att spilla och klanta mig är stor när jag ska brygga dagens första omgång. Dessutom är jag inte riktigt i fas att klara av motgångar så dags på dygnet.

Alternativet? Ladda bryggaren kvällen före. Risken att misslyckas med att enbart trycka på den där knappen är minimal. Riktigt bra odds för en bra början på dagen.

Träning på kvällen gör att det kan vara svårt att varva ner och somna. Om samma träning görs tidigare, helst på morgonen, får jag istället med mig massor av energi inför resten av dagens alla uppgifter.

Tandborstningen. Kanske ett fånigt exempel man jag har i många år nu satt i system att borsta tänderna några timmar innan sänggång. För det slår aldrig fel. De gånger jag av någon anledning inte har gjort det tycker jag att det är apjobbigt att framkalla kraft att borsta de där tänderna när hela mitt jag bara vill inta sängen. Och eftersom jag är uppvuxen på 80-talet med flourtant och allt så sitter det djupt inne i ryggraden att en av de största synderna man kan begå är att inte borsta tänderna innan man går och lägger sig. Alltså. En djävulskt jobbig kamp att ta om det sker för sent....:)

Bok - skärmtid eller skärmtid -bok. Med boken sist blir ögonlocken sakta så där härligt tunga och sömnen går tillslut inte att motstå. Det motsatta kan jag faktiskt göra om jag av någon anledning inte får/vill somna för tidigt. Taktiskt bra ibland men i det stora hela vill jag ju kunna somna och det är ytterst sällan några problem.

Oavsett om det är stort eller smått så påverkar planering och timing mitt välmående. Jag undrar hur många fler saker jag kan göra annorlunda?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar