torsdag 7 september 2017

Lev livet fullt ut av Eckhart Tolle


Jag fick rådet att inte sträckläsa den här boken eftersom den kräver en hel del eftertanke och det var tveklöst ett gott råd.

Eckhart Tolles "Lev livet fullt ut" är inget man river av. För min del orkade jag inte mycket mer än några sidor i taget eftersom boken verkligen krävde min fulla koncentration.

Jag tycker att det är svårt att återge vad det är den handlar om. En sammanfattning skulle kunna vara att vägen till lycka är att leva här och nu. Att finnas här och nu genom att vara närvarande och fokuserad. Här och nu finns inga olyckor eller problem. Istället ska man försöka skjuta bort intellektet  eftersom det är det som får oss att tänka framåt och bakåt vilket inte är bra då det är där problemen finns. Lösningen är alltså att låta bli att tänka och försöka förnimma nuet istället.

Förklaringen ovan är inte helt rättvis men det är så jag har förstått kärnan i boken. Och gudarna ska veta att det var en hel del jag inte riktigt begrep men samtidigt köper jag mycket av resonemanget sett ifrån egna erfarenheter. Vad är stress och oro om inte farhågor inför vad som eventuellt ska ske? Mycket negativt kommer upp genom att tänka på och irritera sig över saker som hänt. Problem ältas istället för att avskrivas. Oftast mår jag själv som bäst när jag lyckas med bedriften att inte tänka. Det ger lugn och energi - lycka!?

Samtidigt kan jag ju tänka tillbaka på bra saker och är det inte bra?

Som sagt begrep jag inte allt och därför är det kanske en idé att i framtiden plocka upp den här boken igen. För den är väldigt tänkvärd och den gör mig otroligt motiverad att utvecklas på det här området. För tänk om man kan komma ytterligare steg i sin mentala utveckling som minimerar eller till och med tar bort ilska, frustration, oro och till och med sjukdom. Låter väldigt lockande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar