tisdag 26 september 2017

Avgiftning


För drygt 5 år sedan tog livet en ny väg. Efter att ha läst Mats-Eric Nilssons böcker Äkta vara och Den hemlige kocken blev min fru och jag upplysta om hur det stod till med maten och alla dess tillsatser och märkligheter. Vi blev nog i första hand förvånade över hur illa det var och samtidigt äcklade över hur mycket skit vi omedvetet satte i oss. Det ledde till mycket finstilt läsning. Innehållsförteckning efter innehållsförteckning gicks igenom och vi rensade bort en hel del "mat". I samma veva fick vi genom Andreas Eenfeldt och Ann Fernholm upp ögonen över det enorma sockerintaget och vilka fördelar det kunde innebära att tänka om.

Teorin och den upplevda verkligheten gjorde susen och det var påtagligt hur mycket bättre det både kändes och blev. Matkassen blev betydligt dyrare men som jag brukar säga. Vad ska man lägga pengar på om inte vad vi stoppar i oss?

Solkrämerna försvann även de någon gång under den här perioden. Vilket skämt! Att folk fortfarande inte vet bättre än att kleta på sig det där giftet som gör mer skada än nytta.

Vad finns det mer att reflektera över?

Vad innehåller egentligen våra tvättmedel? Schampon? Krämer mm. Hud har vi mycket av och den suger gärna åt sig..., ja vadå?

Jag har länge velat gå ytterligare ett steg i avgiftningen men det har inte blivit av. Vi mår jättebra och är ytterst sällan sjuka så motivationen har uteblivit. Saltdeon ovan gjorde entré för något år sedan men jag har av någon anledning inte gått över till den fullt ut.

Förmodligen på grund av någon liten rädsla för att den inte ska fungera riktigt vilket skulle resultera i fuktighet och illaluktande. Märkligt egentligen eftersom alternativet jag har haft med aluminium! i knappast har varit speciellt bra. Från och med nu är det enbart saltdeon som gäller

Allt kan bli bättre och jag har knappast haft bråttom men nu åker all annan deo i papperskorgen så får vi se när jag tar kampen med resten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar