måndag 4 september 2017

Jag tar kampen nu

Bild: Royne Mercurio

Personlighet handlar till viss del om vad vi har för inställning till saker och ting. Ser jag saker från ett positivt perspektiv eller inte? Vill jag få saker avverkade eller göra dem i sista stund? Tar jag kampen eller smiter jag undan?

Barnuppfostran, träning, kost och hälsa. Oavsett vad det handlar om har vi en inställning till hur vi hanterar frågan. 

Jag tror på "här och nu". Att göra det sen är problematiskt eftersom sen har en tendens att aldrig inträffa. Det blir flytande och flummigt. Man ger sig möjlighet att förhala och risken blir resultatlöshet.

Det kostar att göra saker här och nu men det är mödan värt. Kanske att man inte alltid får till det men det är i mina ögon ett klart bättre utgångsläge än att alltid tänka "sen".

Dessutom är det en avgörande skillnad på att ha saker hängande över sig jämt och ständigt jämfört med den lilla belöning man faktiskt får när beslut tas och saker blir gjort.

Jag väntar alltså inte till nyår med att börja ett hälsosammare liv eller få ungarna att äta broccoli.

Jag börjar nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar