Göran Burenhult, professor emeritus i arkeologi, redogör för människans ursprung. Var
kommer vi ifrån, vad är vi skapta att göra och äta?
Hans utgångsläge är studier av naturfolk, analyser av arkeologiska fynd
såsom skelett och nyare vetenskapliga studier.
Det han kommer fram till känns verkligen givet och svårt att ifrågasätta.
Jag tycker egentligen att man i de här frågorna kan nöja sig med att utgå ifrån
det sunda förnuftet. Så när Burenhult dessutom styrker sina
slutsatser med vetenskapliga argument är det verkligen bara att buga, bocka och
tacka för den slutliga spiken i kistan. Till exempel skriver han något i stil
med att, om människan hade varit skapad för att äta spannmål så hade hon haft
näbb. Tydlig poäng!
Egentligen har jag kommit över irritationen över människor som vägrar
förstå att vi inte ska vara rädda för fett, att vi historiskt sätt inte har
varit i närheten av att äta som vi gör idag och att vi själva är skulden till
mängder av alla våra välfärdssjukdomar. Sjukdomar som inte existerar hos
naturfolk som inte äter som oss. Samtidigt är det en fråga om
samhällskostnader....
Förutom maten tar han upp, motion, uppfostran, amning och sociala bitar som
är mycket intressanta. Jag saknar egentligen bara en sak och det är fastan. Den
nämner han egentligen inte alls vilket är synd eftersom den intresserar mig
mycket.
Det som glädjer mig mest är att den här boken handlar om precis det jag
tidigare har saknat. Jag har vid det här laget läst mängder med böcker med
liknande tema. Men de hänvisar ofta kort till just det som den här boken tar
upp. Pusselbiten som har saknats är nu på plats och den ger förutom ytterligare
trygghet i min familjs vägval gällande kost och motion ett litet frågetecken.
Det där med mejeriprodukter...
En av stötestenarna mellan Paleo och LCHF. Bröderna som inte är helt
överens.
En suveränt bra bok som borde läsas av alla. Framförallt av de med makt i
samhället. För det är verkligen obegripligt hur vi kan fortsätta att äta och
leva som vi gör när svaren finns mitt framför näsan. Men det är svårt att se
när man blundar eller när ekonomiska medel får en att vägra förstå.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar