fredag 16 juni 2023

Positiv förstärkning

OBS! Arrangerad bild....*

Måndag morgon och cykling till jobbet. 

I den långa nedförsbacken från Bårhult ner mot Landvettersjön ser jag en cyklist komma från Landvetter. Jag svänger höger för att cykla längs med sjön mot Mölnlycke. Snart nog dyker skuggan upp. 

Han ligger bakom mig på rulle. Han har en racer...

Jag förväntar mig att han kommer att köra om eftersom jag själv har släppt racercyklandet och numera har en hybrid. Jag märker att jag omedvetet (njae...:) trycker på. Benen har kraft och verkar få mer kraft ju längre vi cyklar. Han kör nämligen inte om.

Svin och latmask!

Racercykel och förmodligen har han klipps också och så ligger den fan på rulle. 

Benen får tydligen ännu mer kraft av detta och jag fortsätter trycka på. När vi närmar oss slutet på Landvettersjön kommer det en lång men inte speciellt brant uppförsbacke mot industriområdet. Fördelarna med att ligga på rulle minskar uppför....

Nu djävlar. 

I slutet på backen är skuggan borta. Jag känner en viss tillfredsställelse men vet inte om jag skakat av mig honom eller om det bara blivit en liten lucka. När jag svänger av vägen bara måste jag titta bakåt. 

:)

Den här händelsen fick mig att må bra för stunden men även resten av dagen. Vi är simpla varelser. Vi kan inte lura oss själva genom att boosta och förstärka osanningar. Jag kan inte stå och titta mig i spegeln och säga att jag är fin om mitt yttre om jag innerst inne inte tycker det. Det fungerar inte. Även om vi är simpla så är vi inte dumma i huvudet.

Däremot fungerar det alldeles utmärkt att förstärka något som har varit bra eller som man har gjort bra. Förstärk stenhårt säger jag. Uppmärksamma det bra för dig själv oavsett hur banalt eller obetydligt det skulle kunna vara. Gör det viktigt istället och eftersom det finns många småsaker att vara nöjd med efter en dag så blir det en väldigt bra dag. Nästan varje dag!

Jag lovar.

* Väldigt, väldigt viktigt att förtydliga att bilden är arrangerad. Jag skulle naturligtvis aldrig pilla på mobilen när jag cyklar och aldrig heller cykla utan hjälm....., eller ryggskydd. Knäskydd. Benskydd.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar