torsdag 15 juli 2021

Jämförelse Leverpastej

Min hemmagjorda leverpastej.


400g Lever, 

100-200g Nötfärs, 

50g Talg och eventuellt smör. 

Lök och vitlök

1/2 Citron

Persilja, rosmarin, salt, peppar och ibland chili eller andra kryddor.

Min leverpastej är lagad från grunden med bara naturliga råvaror och innehåller minst 50 % lever. Den tar mellan 20-30 minuter att tillaga och är naturligtvis riktigt god.

Köpt leverpastej


Svenskt fett fläsk

Gris- och nötlever

Vatten

Potatismjöl

Socker, salt, lök och kryddor.

Antioxidationsmedel E301

Konserveringsmedel E250

Den köpta leverpastejen innehåller 30% lever och innehåller till min förvåning inte så mycket konstigheter som jag trodde. Även mängden lever är mer än vad jag hade för mig men detta kan variera en hel del. Vissa innehåller nämligen så lite som 16% lever. 

Alltid bäst med den hemmagjorda både utifrån andelen lever men även för att den inte innehåller några konserveringsmedel eller någon annan tillsats. Samtidigt går det att få tag i hyffsad bra köpepastej förutsatt att man är lite noggrann med innehållsförteckningen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar