torsdag 7 oktober 2021

SUPRUN!?

Suppa och springa som tävling!?

Suppa och springa? Varför inte kombinera dessa två fantastiska tränings- och upplevelseformer i en tävling? Såvitt jag vet finns det inte. 

Ännu!

Swimrun har kommit med storm och även om jag gillar själva idén tycker jag tyvärr inte om utförandet. Jag tycker helt enkelt inte att simning är roligt och med alla attiraljer runt omkring såsom paddlar, dolme och våtdräkt lockar det ännu mindre. 

Dessutom. Springa i våtdräkt!? Snacka om att misshandla löpupplevelsen. 

Däremot SUPRUN skulle kunna bli riktigt, riktigt bra. Jag gillar verkligen idén och tänker mig följande upplägg:

1. Suppa tvärs över en sjö.

2. Springa runt sjön.

3. Suppa tillbaka. 

Vidare tänker jag att man är med på egen "risk" (vad som nu skulle vara riskabelt). Vill man ha flytväst har man det men knappast nödvändigt enligt mig. Löparskorna är på från start och så fort man kommer fram till andra sidan sjön tar löpningen vid. Här leker jag med tanken att få smyga in lite orientering genom att inte snitsla någon bana. Istället får de medverkande tillgång till en orienteringskarta i förväg och får själva välja både stig och riktning runt sjön. Att deltagarna faktiskt springer runt sjön säkerställs givetvis av att de passerar starten efter halva varvet. 

Det här känns på riktigt som en kanonidé och jag är sugen på att med en gång påbörja jobbet för att anordna en tävling. Har dock löjligt många bollar i luften just nu så den här tanken får ligga och värka ett tag men det gör ju inte ont att Kåsjön som ligger ett stenkast bort skulle vara perfekt för ändamålet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar