torsdag 15 april 2021

The way of the Iceman av Wim Hof och Koen de Jong

Varför är kallbad/kalldusch tillsammans med djupandning bra? Wim Hof eller the Iceman har i många år ägnat sig åt detta och håller kurser för att få människor att upptäcka de hälsomässiga fördelarna. Boken är lite biografisk men framförallt går den in på många av de fantastiska bedrifterna som Wim Hof har gjort i samband med kyla. Såsom att springa ett marathon i -15 grader i enbart shorts och skor. Till detta finns även en vetenskaplig del som förklarar vad som händer i kroppen när vi utsätts för kyla och djupandning och varför det är så bra för oss. 

Kyla anses vara bra för bland annat:

- Blodcirkulationen

- Hjärtat

- Ger ökad energi

- Bättre immunförsvar

- Ökad självförtroende

Några av djupandningens fördelar:

- Avstressande

- Ger mer energi

- Bättre sömn

- Släpper på spänningar

Jag tycker att boken är fantastiskt bra. Den som inte blir motiverad till att kyla ner sig efter den här boken kommer aldrig att bli det. Bedrifterna Wim Hof har gjort är verkligen enastående och jag hade gärna sett att boken varit tjockare och berättat mer i detalj om det han har gjort. En styrka boken har är den vetenskapliga delen som förklarar hälsofördelarna. Det blir extra bra när jag ser att det som tas upp stämmer väl överens med fakta jag snappat upp från andra böcker och källor inom samma område. Känns förtroendeingivande. Det ska visst finnas en hel del om honom på Youtube. Förhoppningsvis tar jag mig dit och tittar lite men finns risk att det inte blir av om jag känner mig själv rätt. 

Oavsett så var det här en härlig motivationsboost och trevlig läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar