fredag 31 mars 2017

Motivation och mål

Jag vill ha kul.

Jag vill må bra.

Jag vill njuta.

Jag vill längta.

Jag vill älska.

Jag vill bli utmanad.

Jag vill se vad jag klarar av.

Jag vill känna mig stark.

Jag vill prova nya saker.

Jag vill lära mig mer - utvecklas.

Jag vill leva länge och det ska vara med kvalité. Inte stapplande och förvirrande med sällskap av 48 olika piller.

Jag vi veta vad det blir av mina barn. Se dem växa upp. Se och få vara en del av deras framtid.

Jag vill glädjas åt mina eventuella barnbarn och följa deras framfart.

Jag vill skämma bort nära och kära.

Jag vill se tillbaka med stolthet och minnas allt gott.

Jag vill...


Ibland är det här och nu. Ibland är det längre fram. Men allt kostar. Inget kommer någonsin av sig självt eller gratis. Vill jag få som jag vill måste jag vinna över bekvämlighet, lättja och dåliga rutiner. Den förrädiska tanken att det som känns bra kortsiktigt även är det längre fram. Ofta är det precis tvärtom.

Jag tror att vi allt som oftast vet vad som är rätt och fel men att många helt enkelt inte orkar. Och det kan jag ibland ha så otroligt svårt att förstå.

Hur kan man inte bli motiverad? Det som står ovan är knappast specifikt för just mig. Solklara mål. Hur uppnår jag dem?

Det krävs knappast en raketforskare för att klura ut det.

Min fysiska och mentala hälsa är grunden i min motivation och mina mål. Jag vet vad jag behöver göra. Jag vet exempelvis hur jag ska äta och motionera och med den grunden når jag långt.

Men vetskapen innebär inte alltid att det är lätt och det är inte alltid roligt. Men det är förbaskat tillfredsställande att göra rätt för sig och betala det pris som krävs för att få vad man jag vill. För att nå sina mål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar